Raadsvergadering 23 april 2024 afscheid Rivke Leenders

IMG_3092banner.jpgdonderdag 25 april 2024 12:28

...u vertrekt uit het bruisende Delfzijl en u heeft ervoor gekozen om in de Noordoostpolder neer te strijken, en u heeft daar een gegronde reden voor, namelijk de liefde...

Tijdens de vergadering van Raad Eemsdelta hebben we afscheid genomen van Rivke Leenders raadslid voor GroenLinks Eemsdelta.

Burgemeester Ben Visser:
"Afscheid van mevrouw Leenders als raadslid.
Ik memoreerde er al aan dat we daar een beetje tegenop zien. Ik liep ook met lood in mijn schoenen naar spreekgestoelte, dat zult u begrijpen. Maar u gaat onze raad verlaten omdat u eigenlijk in een andere plaats gaat wonen, u vertrekt uit het bruisende Delfzijl en u heeft ervoor gekozen om in de Noordoostpolder neer te strijken, en u heeft daar een gegronde reden voor, namelijk de liefde.
En ja, dat kunnen wij billijken. Toen ik bij u op bezoek kwam en wat nader kennis met u maakte, toen vertelde u mij een aantal dingen en ja het begon er toch ergens diep in mij een lampje te branden en toen dacht ik hé, die jongeman zou wel eens familie kunnen zijn van mij. En wat bleek, hij zit inderdaad in de familie, bij ons. Dus ja, ja, ja. En als ik dan bij wijze van hoge uitzondering in de taal mag spreken waar ik in ingebakerd ben, dus u komt bij mij in de “pollemetoasie”. Dat is een beetje de familiekring waartoe je behoort. 😉 Dus ook namens de familie kunnen wij dit billijken deze beweging.
We hebben u leren kennen als een zeer constructief en betrokken raadslid met het hart op de juiste plek en ook met hart voor de zaak waar GroenLinks zich altijd sterk voor wil maken. Een sociale inslag betrokken inslag en ook hard voor alles wat leeft en dat heeft u gesierd. Wij danken u voor datgene wat u daarin aan onze raad heeft bijgedragen, ook als jonge vrouw natuurlijk in het gezelschap hier was u een waardevolle aanvulling, maar dat gaat per 1 mei eindigen. Dus wij willen jou, namens raad en college en ook de ambtelijke organisatie heel hartelijk bedanken en alle goeds toewensen voor het verdere van jullie leven, eigenlijk jouw leven.
En zien we elkaar nog eens, maar dan in een ander verband, in de “pollementasie” 😉."

Hierna volgde de speech van de nestor van de raad Bert Raangs namens de raad.
"Het gaat wel heel snel bij jullie als Groen Links. Hé, volgens mij is dit inmiddels de vierde dame die de fractie verlaat. Misschien moeten we daar nog eens een keer met de fractievoorzitter over hebben. Maar ik dacht, wat zou daar dan de reden van zijn? Hè, dat gebeurt. En nou jullie hebben burgerparticipatie wel heel hoog in het vaandel staan, maar om daar elke keer weer een raadslid binnen te halen, die vervolgens weer naar huis te sturen, dan ga je wel erg ver met burgerparticipatie denk ik. 😉 Dus misschien moet je daar toch een over nadenken.
Gelukkig hebben we gehoord dat het hier om de liefde gaat. Dat is natuurlijk altijd prima. We hadden natuurlijk liever gehad dat je tegen je partner had gezegd van nou, kom nou eens déze kant op, dan hadden we jou nog kunnen behouden voor de raad. Tijdens onze raadsvergaderingen had je vergaderstructuur goed voor de bril, hadden we de indruk. Je hebt het afgelopen jaar een mooie basis gelegd voor het politiek actief zijn en misschien dat in je nieuwe gemeente iemand denkt van hé wacht eens even, dat is toch wel een potentiële kandidaat die we daar ook nog wel zouden kunnen gebruiken. Jouw reis gaat nu een andere kant op. Het eerst en zo klinkt het een beetje melancholisch maar we vinden het oprecht jammer, maar we begrijpen waarom je het doet.
Het gaat je goed!"
Tenslotte volgden nog de bloemen en een cadeau namens de Raad Eemsdelta. Rivke Leenders sloot af met een hartelijk dankwoord.

Deze bijdrage is van Jan van Heerde die ook een fotoreportage heeft gemaakt. Zie in de kantlijn op deze website.