Raadsvergadering 23 april 2024 Addendum evaluatie visie “Ruimte voor energie”

IMG_3010banner.jpgdonderdag 25 april 2024 11:49

...Hierdoor komen er meer mogelijkheden voor onze inwoners om lokaal initiatieven te ontwikkelen en zo bij te dragen aan de energietransitie....

Bij agendapunt 8: april 2024 Addendum evaluatie visie “Ruimte voor energie”

De door de raden ïn 2020 vastgestelde visie “Ruimte voor energie” is geevalueerd en heeft aanpassing nodig. Niet heel verwonderlijk bij zo’n dynamisch onderwerp als de energietransitie..De oorspronkelijke visie blijft bestaan en met een addendum daarbij wordt het geheel geactualiseerd voor de korte termijn.
De ChristenUnie is ingenomen (blij) met dit van flexibiliteit en realiteitszin getuigende addendum. Hierdoor komen er meer mogelijkheden voor onze inwoners om lokaal initiatieven te ontwikkelen en zo bij te dragen aan de energietransitie. We willen immers allemaal zo snel als mogelijk is overgaan van fossiele energiebronnen naar duurzame om de ons allen bekende redenen. Verder sluit hiermee de visie ook weer aan op de provinciale ontwikkelingen.

Voor de lange termijn zal er een raamwerk opgesteld worden dat uiteindelijk zal resulteren in een uitvoeringsagenda lezen we in het voorstel en uiteraard ziet de ChristenUnie daar met belangstelling naar uit.
Wij kunnen instemmen met dit voorstel betreffende het addendum, het intrekken van de “Leidraad Zonneparken” en uiteraard met het inzetten van de middelen die door het rijk beschikbaar zijn gesteld voor het uitvoeren van het klimaat en energiebeleid.
We hopen dat de hiervoor nodige menskracht in Eemsdelta gevonden gaat worden.

Deze bijdrage is van raadslid Ina Schenkel-Zandvoort en is hier ook terug te zien en te beluisteren.

240423 8b. Addendum Ruimte voor energie def.pdf54,1 kBapplication/pdfdownload