Raadsvergadering 8 november 2023 Begroting 2024

Topbanner geld 944x390vrijdag 10 november 2023 12:44

..het goed scheiden van afval lijkt niet beloond te worden en dat is slecht uit te leggen aan onze inwoners. Daarom een amendement om de afvalstoffenheffing alleen te verhogen met de BBP index....

Reactie van de ChristenUnie op de begroting voor 2024.

Hartelijk dank voor het overzicht op één pagina en de Begroting op hoofdlijnen. Daardoor wordt het voor veel mensen een begrijpelijk verhaal.
De Algemene Uitkering uit het gemeentefonds betreft 39% van de totale inkomsten van de gemeente. Als daar een verandering in komt heeft dat grote gevolgen voor de financiële positie van onze gemeente. Gedurende het jaar komen er vaak  positieve veranderingen in deze uitkering waardoor het begrotingssaldo er beter uit gaat zien. Ook dit jaar is dat weer gebeurd en is het begrotingssaldo voor 2024 positief bijgesteld.
Bij de kadernota was dit saldo nog ruim drie miljoen positief, nu is het bij de begroting bijna zes miljoen positief. Doorgerekend naar de komende jaren vallen de jaarcijfers voor 2025 ook positiever uit en de jaarcijfers voor 2026 en 2027 iets minder negatief dan eerder dit jaar verwacht. Evengoed zullen de jaren na 2025 een enorme uitdaging worden voor de gemeente en naast een blijvende stevige lobby richting Den Haag zullen we ook na moeten denken over maatregelen om het tij te keren. We gaan er vanuit dat richting de begroting van 2025 er meer duidelijkheid zal komen over welke koers we gaan varen. Met een ratio weerstandsvermogen van 2,51 op dit moment voldoen we ruim aan de voorgeschreven norm en de reserves zijn op orde.

De OZB (Onroerendezaakbelasting) wordt komend jaar alleen verhoogd met de BBP (Bruto Binnenlands Product) index. De 2,5% extra verhoging wordt ook komend jaar niet uitgevoerd. De andere gemeentelijke belastingen voor onze inwoners, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing moeten kostendekkend zijn. Na de invoer van Diftar begin dit jaar, is gedurende het jaar gebleken dat ook in onze gemeente de Diftarparadox toeslaat. Onze inwoners doen goed hun best om minder afval in de grijze bakken te doen en deze bak minder aan te leveren en daar zijn we blij mee want de 234 kg. per jaar die in onze gemeente per persoon werd aangeleverd is ver boven het landelijk gemiddelde en als dat zakt naar 150 kg. per jaar dan doen we het stukken beter. Helaas is de prijs van oud papier gekelderd dus daar moet geld bij en verder zijn de personeelskosten gestegen en samen met het veel beter scheiden lopen de bijkomende kosten op tot ruim 550.000 duizend euro. Dus het goed scheiden van afval lijkt niet beloond te worden en dat is slecht uit te leggen aan onze inwoners. Wij dienen daarom samen met de andere partijen het amendement in om voor komend jaar de afvalstoffenheffing net als de OZB alleen te verhogen met de BBP index en dan zien we volgend jaar de evaluatie van dit jaar tegemoet en gaan we het er weer over hebben.

De begroting voor 2024 ziet er dus goed uit en de voorgenomen bezuinigingen in 2023 lijken gehaald te worden. Bij verschillende gemeenschappelijke regelingen gaat dit niet lukken in tegendeel zelfs er moet geld bij en dat is een tegenvaller. Met deze begroting is er niet veel ruimte voor nieuw beleid, maar is het zaak om de basis goed op orde te houden. Het is belangrijk om te investeren in het Plan van Aanpak ondermijning en het jongerenwerk. Het landelijk project “Vreedzame Wijk” willen wij graag in dit verband onder uw aandacht brengen.

Verder is een aanvullend budget voor onderhoud van wegen en bruggen bepaald geen overbodige luxe. Als we dan lezen dat bij het onderhoud van het grijs, blauw en groen alleen de dringende zaken worden opgepakt vinden we dat zorgelijk. Niet alleen vanwege de veiligheid, maar ook omdat er dan onvermijdelijk groot onderhoud of zelfs vervanging nodig zal zijn in de komende jaren en we vragen ons dan ook af of dit beleid verstandig is. Vorig jaar bij de behandeling van de Begroting voor 2023 heeft de ChristenUnie een motie ingediend betreffende het onderhoud van de fiets- en voetpaden en de openbare verlichting. Wij moeten constateren dat er nog niet veel wordt gedaan aan het beter onderhouden en veiliger maken van de fiets- en voetpaden. Met de ontwikkeling van een veilige fietsroute vanaf Delfzijl naar de Campus in Appingedam zijn wij heel blij en we hopen dat dit fietspad het komende jaar gereed zal zijn. Ook willen we aandacht vragen voor een veilige fietsverbinding vanaf de omliggende dorpen richting de Campus. U schrijft immers in uw Begrotingsboekwerk dat u graag wilt dat er meer gebruik wordt gemaakt van de fiets, dan moet het ook veilig kunnen.

Er zijn nog een aantal zaken die we onder de aandacht willen brengen in deze reactie op de Begroting van 2024.
Het parkeren in Delfzijl begint problematisch te worden. Wanneer is uitbreiding een feit?
De tekst bij programma 6 Thema 2 Toekomstbestendige zorg en ondersteuning die gaat over ouderenzorg vinden we wel heel alarmerend. Zo wordt voor onze ouderen dat wat een zorgeloze toekomst zou moeten zijn een toekomst zonder zorg. De ChristenUnie zal zich daartegen blijven verzetten. In dat verband vinden wij ook dat de steeds verdergaande regelwoede voor bijvoorbeeld mantelzorgers afgelopen moet zijn. Zo ontneem je kostbare vrijwilligers alle moed en lust om hun zware taak vol te houden. Trouwens 10 november is de dag van de Mantelzorg…
In de afgelopen twee jaren hebben wij aandacht gevraagd voor de week van de Pleegzorg. De mensen die aan andermans kinderen een veilig thuis bieden verdienen ons respect en waardering. Dit jaar mogen pleeggezinnen op uitnodiging van de gemeente Eemsdelta naar het  MuzeeAquarium in Delfzijl. Onze complimenten voor dit initiatief.

Naar aanleiding van het addendum op het boekwerk willen wij toch nog een opmerking maken over de camperplekken in onze gemeente.
Waar in Delfzijl, bij de dijk en ook op andere plekken in onze gemeente mooie camperplekken zijn die regelmatig vol staan is en blijft de camperplek in Appingedam een aanfluiting. Het hele jaar staan er al materialen van de gemeente opgeslagen. Het lijkt ons dat er eindelijk een besluit genomen moet worden over deze camperplek. Opheffen of aanpakken, zo is het slechte reclame voor onze gemeente.

Ten slotte willen we het nog even hebben over de versterkingsopgave. Op steeds meer plekken in onze gemeente zijn de werkzaamheden in volle gang. De verschillen in aanpak worden ook steeds duidelijker en niet uit te leggen. Nij Begun en het rapport commissie Van Geel beloven van alles richting Groningen. De toekomst zal uitwijzen in hoeverre onze inwoners hier de vruchten van zullen plukken. Voor nu is er veel onrust in onze buurten, dorpen en wijken en het is zaak om te werken aan het herstel van de sociale samenhang na alle versterkingsellende. Onze complimenten, maar ook ons respect gaan uit naar de mensen die dagelijks bezig zijn met dit zware dossier. Natuurlijk willen we ook verder iedereen bedanken die zich inzet voor onze gemeente binnen en buiten het gemeentehuis.

In deze tijd van grote onrust in de wereld is het heel belangrijk dat we met elkaar in gesprek blijven, naar elkaar blijven omzien en elkaar ondersteunen waar mogelijk.
De ChristenUnie wenst daarbij iedereen Gods Zegen toe.

Deze bijdrage is van fractievoorzitter Ina Schenkel-Zandvoort en is hier terug te luisteren en te zien.